Jednostki

Liczby

Niektóre polecenia stylów wykorzystują jako wartości liczby całkowite lub rzeczywiste. Są one precyzowane tylko w notacji dziesiętnej. Liczba całkowita składa się z jednej lub więcej cyfr z zakresu od 0 do 9. Liczba rzeczywista może być liczbą całkowitą albo mieć zero lub więcej cyfr po kropce dziesiętnej ("."). Zarówno liczby całkowite jak i rzeczywiste mogą zostać poprzedzone przez "-" lub "+", wskazującym ich znak.

Wiele właściwości przyjmujących jako wartość liczbę całkowitą lub rzeczywistą, wymaga wartości z określonego przedziału, zwykle nie mniejszej od zera.

Długość

Jednostki długości stosuje się w bardzo wielu poleceniach dotyczących stylów, np. wielkość czcionki, marginesów czy rozmiary elementów itd. Format wartości długości składa się z opcjonalnego znaku liczby ("+" - domyślny lub "-"), liczby całkowitej lub rzeczywistej oraz jednostki. Po wartości długości 0 jednostka jest opcjonalna. Należy pamiętać, że nie każdy parametr może przyjąć wartość ujemną!

Są dwa typy jednostek długości: względne (relatywne) i bezwzględne (absolutne). Jednostki względne podają długość w odniesieniu do innego rozmiaru.

Jednostki względne:

  • em - wysokość aktualnej czcionki
  • ex - wysokość litery "x", czyli małej litery (w aktualnej czcionce)
  • px - piksele ekranowe (są uzależnione od urządzenia wyświetlającego)

Względne jednostki długości stosujemy, gdy chcemy się odwołać do rozmiaru innego elementu (np. wysokości aktualnie używanej czcionki). Podobnie wielość piksela (1px) zależy od rozdzielczości ekranu oraz rozmiarów monitora użytkownika.

Jednostki bezwzględne są użyteczne tylko wtedy, gdy fizyczne własności medium wyjściowego (np. monitor) są znane. Należy ich używać zawsze wtedy, gdy zależy nam, aby wybrany element zajmował zawsze taki sam obszar na ekranie, niezależnie od rozdzielczości i wielkości monitora. Choć rozdzielczość może się zmienić, to jeśli element taki miał wymiar np. 10cm, to tak pozostanie również w nowej rozdzielczości (natomiast zmieni się jego rozmiar w pikselach).

Jednostki bezwzględne:

  • in - cale (1in = 2.54cm)
  • cm - centymetry
  • mm - milimetry
  • pt - punkty (1pt = 1/72in) - często używane przy definiowaniu rozmiaru czcionki
  • pc - pika (1pc = 12pt)
Porównanie jednostek długości
Jednostki względne
5em (czcionka 10px) wys. czcionki
 
5ex (czcionka 10px) wys. małej litery
 
50px piksele
 
Jednostki bezwzględne
1in cale
 
1cm centymetry
 
10mm milimetry
 
30pt punkty
 
3pc pika
 

Procenty

Format wartości procentowej składa się z opcjonalnego znaku liczby ("+" - domyślny lub "-"), liczby całkowitej lub rzeczywistej oraz znaku procentu ("%"). Należy pamiętać, że nie każdy parametr może przyjąć wartość ujemną!

Wartość procentowa jest zawsze określana względem innej wartości np. długości. Każda właściwość która pozwala podać wartość procentową, definiuje także do czego się ona odnosi. Może ona dotyczyć innej właściwości tego samego elementu, przodka (wyżej w hierarchii drzewa dokumentu) lub wartości kontekstu formatowania (np. szerokość obejmującego bloku).

Kąty

Wartości kątowe są używane przez słuchowe arkusze stylów (aural). Format wartości kątowej składa się z opcjonalnego znaku liczby ("+" - domyślny lub "-"), liczby całkowitej lub rzeczywistej oraz jednostki kąta. Wartość kątowa może być ujemna.

Jednostkami kątów są:

  • deg - stopnie (1deg = 1.11111...grad = 0.01745...rad)
  • grad - steradiany (1grad = 0.9deg = 0.01571...rad)
  • rad - radiany (1rad = 57.29578...deg = 63.66198...grad)

Wartości kątów są normalizowane przez pośrednika użytkownika (przeglądarkę internetową) do zakresu 0-360deg (np. -10deg = 350deg).

Czas

Wartości czasów są używane przez słuchowe arkusze stylów (aural). Format wartości czasowej składa się z liczby całkowitej lub rzeczywistej oraz jednostki czasu. Wartość ujemna jest niedozwolona!

Jednostkami czasu są:

  • ms - milisekundy (1ms = 0.001s)
  • s - sekundy (1s = 1000ms)

Częstotliwość

Wartości częstotliwości są używane przez słuchowe arkusze stylów (aural). Format wartości częstotliwości składa się z liczby całkowitej lub rzeczywistej oraz jednostki częstotliwości. Wartość ujemna jest niedozwolona!

Jednostkami częstotliwości są:

  • Hz - herce (1Hz = 0.001kHz)
  • kHz - kiloherce (1kHz = 1000Hz)

Na przykład: dźwięk o częstotliwości 200Hz (lub 200hz) jest basowy, a o częstotliwości 6kHz (lub 6khz) - sopranowy.

Łańcuchy znakowe

Łańcuchy znakowe (tzw. strings) mogą być pisane w podwójnym cudzysłowie ("...") lub w pojedynczym ('...'). Łańcuchy ograniczone podwójnym cudzysłowem nie mogą już zawierać wewnątrz takiego znaku - wtedy należy użyć znaku odwróconego ukośnika (backslash) przed cudzysłowem wewnątrz. Tzn. aby wpisać następujący string: "123"123" (niepoprawnie!), należy podać: "123\"123" (poprawnie). To samo dotyczy pojedynczego cudzysłowu (zamiast '123'123' należy wpisać '123\'123'). Natomiast dozwolony jest zapis: "123'123" lub '123"123'.

Niedozwolone jest bezpośrednie użycie znaku nowej linii (przez przełamanie linii klawiszem Enter). Należy zamiast tego użyć znaku \A.

Jeśli łańcuch jest bardzo długi, można go przedzielić na dwie linie, ale wtedy trzeba koniecznie postawić na końcu pierwszej linii (w miejscu przedzielenia tekstu) znak odwróconego ukośnika \ (backslash). Po znaku \ ani przed następną linią nie należy już stawiać cudzysłowu. Przykładowo wyrażenie:

"1234567890\
12345"
jest równoważne łańcuchowi:
"123456789012345"

Niestety sposób ten nie zawsze działa poprawnie!

W łańcuchach znakowych można wprowadzać znaki ASCII używając notacji: \HEX, gdzie HEX jest jednobajtową liczbą szesnastkową (maksymalnie dwie cyfry 0-F). Natomiast aby wprowadzić znak Unicode, wpisujemy \HHHH, gdzie HHHH jest dwubajtową liczbą szesnastkową (dokładnie cztery cyfry 0-F), tzn. należy obowiązkowo wpisać cztery cyfry. Na przykład:

"\A"  = "\000A" = Enter
"\22" = "\0022" = '"'
"\27" = "\0027" = "'"